Az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól megtudtuk, hogy az eddigi engedély igénylési számok továbbra is növekednek. Ugyanakkor az engedélyezett légterek többségét továbbra is sokan nem aktiválják a drónrepülés előtt, ami nehezíti a légiközlekedés szervezését. Viszont továbbra sem nagyon büntetik a hatóságok az engedély nélküli drón használókat.
Az újév apropóján ismét megkerestük az illetékes szaktárcát, hogy megtudjuk, hogyan alakultak az óév drón statisztikái. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium válaszát öviden összefoglalva, egyre több légtér igénylés érkezik a hatósághoz (2018-ban közel kétezer légtér igénylés történt, ezek 95%-a drón használattal kapcsolatos engedély kérés volt). A beadott kérelmek többségét (1950 esetben) meg is adták, főleg hiányosságok, vagy komolyabb kockázat miatt utasítják el a kérelmeket - ezek szerint jelentősen lecsökkent a korábban jelentős problémát jelentő késedelmes igénylések száma. Ugyanakkor az engedélyezett légtereknek csak töredékét (5-10%) aktiválták az igénylők a szabályozásnak megfelelően a Budapest ATS központnál jelezve a drón tevékenység megkezdését.
Miközben a légtér igénylések száma is folyamatosan nő és ahogy korábban megírtuk, a reptér környékén is egyre több probléma merül fel a drónokkal (2018-ban tizenháromszor találkozott drónnal repülőgépek személyzete), hatósági intézkedésre, és birságolásra továbbra sem túl sűrűn kerül sor és általában csak a kiróható legkiseb büntetési tételt alkalmazza a hatóság.
Jelentős változást hozhat majd a készülő új szabályozás. Sajnos mint azt már korábban megírtuk, a magyar jogalkotók továbbra is az EU szabályozás elkészültére várnak vele. Amíg az EU gépezetén végig nem fut a készülő tervezet, addig itthon sem lesz változás. A minisztérium szerint talán már idén év végére megszülethet az új magyar szabályozás. Ekkor várhatóan a világ többi országának szabályozása is megváltozhat - az EU tagállamoké szinte biztosan meg fog.
Továbbra is ajánljuk, hogy olvassátok el a drónotok kézikönyvét, minél alaposabban ismerjétek meg a kezelését, illetve a szabályok betartását és felelősségteljes drón használatot tanácsolunk mindenkinek. Ne repüljetek tömeg felett, vigyázzatok a drónokkal a természetben is és legyetek mindig nagyon körültekintőek!
Szeretnénk ismét kihangsúlyozni, hogy a hatályos szabályozás szerint nem elég csak megigényelni és megkapni az eseti légtér használati engedélyt, hanem a repülés megkezdése előtt aktiválni is kell a légteret, hogy a légi irányítás és a többi légjijármű is értesüljön róla, hogy repülünk.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium teljes válasza:
"A hatályos szabályozás szerint a pilóta nélküli légijármű üzemeltetése kizárólag eseti légtérben engedélyezett Magyarországon. A kiadott eseti légterek száma az elmúlt években drasztikusan megnövekedett, tavaly napi szinten 30-120 között mozgott. E mennyiségnek mindössze töredékét, 5-10 százalékát használták ki ténylegesen és jogszerűen (aktiválták a Budapest ATS központnál). A felhasználók jelenlegi üzemeltetési, engedélyeztetési gyakorlata ezért inkább kedvezőtlenül hat a légtér igénybevételének kiszámíthatóságára, tervezhetőségére.
A légiközlekedési hatóság 2018-ban közel kétezer megkeresést kapott a HM Állami Légügyi Főosztályától, ezek hozzávetőleg 95 százaléka pilóta nélküli légijármű reptetésére vonatkozott. A szakhatóság kb. 1950 állásfoglalásában javasolta az engedélyezést. Az elutasítások fő oka többnyire az egyéb szükséges engedélyek (többnyire korlátozott légtér engedélyek) meglétének hiánya volt. A kérelmekben foglaltak számos esetben kirívóan nem feleltek meg a kapcsolódó uniós irányelveknek (pl. az eseti légteret olyan nagy és sűrűn lakott területen igényelték, hogy a légiközlekedési hatóság nem tudott kellő mértékben meggyőződni arról, hogy a kérelmező az adott légtérben a jogszabályban előírtak szerint, a repülésbiztonság elvárható szintjének megfelelően képes lenne ellátni a légiforgalom szervezését).
Az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz 2018-ban 15 lakossági bejelentés vagy rendőri kezdeményezés érkezett pilóta nélküli légijárművel kapcsolatban a légiközlekedési szabályok megszegése miatt. A hatóság 8 esetben indított hivatalból eljárást a légiközlekedési törvényben foglalt előírások megszegőivel szemben.
A bírság összegét a jogsértés mértékének függvényében, az érintettek körének nagyságára, a jogsértés súlyára, veszélyességére vagy károsító hatására, a jogsértő állapot időtartamára, a jogsértő magatartás ismételt tanúsítására, a bekövetkezett kár mértékére, a helyreállíthatóság lehetőségére és a jogsértéssel elért jogtalan előny mértékére tekintettel a hatóság határozza meg. Súlyosbító tényező pl. az ellenőrzött légtérben történt jogsértés, különösen, ha aktív repülés is folyt ott, és a ismételt, visszaeső vagy gazdasági érdekből elkövetett jogszabálysértés. A pilóta nélküli légijárművel elkövetett szabálysértésekért jellemzően 30 ezer forint körüli büntetéseket szabtak ki.
A legfontosabb újdonság az Európai Unióban készülő szabályozás lesz, amely az unió teljes területén, közös előírásokkal rendezi a pilóta nélküli légijárművek üzemeltetésének kérdéseit. Az előrehaladott közösségi jogalkotási eljárás miatt a magyar jogszabályi környezet jelenleg érdemben nem változtatható meg. A korszerűbb uniós rendelkezések hatályba lépése az év második felében várható.
A tárca képviselői tevékeny részesei a nemzetközi jogalkotási folyamatnak, rendszeres tárgyalópartnerek a közösségi szintű egyeztetéseken. Az új előírásokkal kapcsolatos fontos elvárás, hogy azok kellő rugalmasságot biztosítsanak a drónt szabadidős, hobbicéllal üzemeltetők és az innovatív vállalkozások számára is, ugyanakkor hosszú távra érvényesen teremtsék meg a biztonságos elkülönítés és egységes európai légtérbe történő fokozatos integráció lehetőségét."
Forrás: Innovációs és Technológiai Minisztérium
Fotó: Photo by david henrichs on Unsplash
--
Tetszett? Kövess minket!