Sok felvonásos drón légtér balhé alakult ki a Balaton felett. Most derül majd ki, hogy mi is történik a gyakorlatban. Valaki előbb lefoglalta magának a teljes Balaton légterét. Aztán jó pénzért eladta volna a repülés jogát. Később, amikor botrány lett belőle, lemondott volna róla. De ilyet nem tehetne. Az eseti légteret viszont végül a hatóság törölte, mert szabálytalanul adták meg neki. Engedély tehát nincs a repülésre, mégis komoly forgalom várható a Balaton felett. Jobb lesz elkerülni, vagy nagyon óvatosnak lenni!
Mindenek előtt fontos kiemelni, hogy víz felett mindig különösen óvatosan ajánlott csak repülni. Több drónról tudunk, ami a Balaton fenekén nyugszik, mint amennyit sikerült kimenteni belőle. de nem csak ezért érdemes nagyon vigyázni, hanem hogy se hajókkal, se más drónnal, se egyéb repülő járművel ne történjen baleset.
Korábban írtunk róla, hogy tömeg fölött általában sem ajánlott repülni, de gyakran külön tiltják is a drón használatot, mint a március 15-ei és május 1-ei nemzeti ünnep, az előbbit követő nagy tüntetések, a Red Bull Air Race idején, sőt a nagy nyári fesztiválok felett sem szabad drónt reptetni.
Bár ettől teljesen eltérő okokból, de hasonló a helyzet a Balatonon idén július 26-28 között zajló Kékszalag vitorlásversennyel is. Ugyan légtérzárlat nem lesz, különleges tiltàs sem, de több szempontból is érdemes lehet drónnal elkerülni most a Balatont.
Részben azért sem lehet majd repülni a verseny felett, mert a verseny szervezőinek tájékoztatása alapján a verseny jogtulajdonosai maguk is korlátozzák a verseny feletti drónhasználatot, arra csak a szervezőkkel történt előzetes egyeztetés után van lehetőség, sőt minden a versenyről készült fotó felhasználását és értékesítését is korlátozni akarják a névjegyoltalomra hivatkozva.
"Az MVSz felhívja a figyelmet arra, hogy a verseny szervezőjeként fenntartja magának a jogot arra, hogy a légi felvételeket készítő eszközök használatát a verseny és versenyzők biztonsága érdekében korlátozza, a verseny bizonyos pontjain (például a rajt és célvonal, bójavételi pontok) kifejezetten megtiltsa."
Másrsézt viszont a legális repüléshez a szervezők elvárásai szerint éppúgy, mint a hatályos magyar légügyi szabályozás értelmében is érvényes eseti légtérhasználati engedélyre van szükség. A szervezők még, ha akarnák sem írhatnák felül a törvényt.
Műrepülők és helikopterek is lesznek a víz felett
Mivel a verseny megnyitóján Besenyei Péter műrepülő bemutatója is szerepel a programon, erre a Legter.hu Facebook oldalán közzétett tájékoztatás szerint A2551/18 számon eseti légtér került kijelölésre 08:30 és 09:30 között. Ezen kívül úgy tudjuk, nem csak sok drónpilóta készül a versenyre. A versenyről drón engedély hiányában úgy tudjuk, hogy az Antenna Hungária helikopterekkel fog majd tudósítani. Ezekkel semmi esetre sem ajánlott ütközni, de még csak a közelükbe kerülni sem, nehogy balesetet okozzon egy drón, mint arra az USA-ban már volt példa. Mindenképpen fokozott óvatosságra intünk mindenkit! Vitorlásból is sok lesz a vizen és azokban is lehet drónnal kárt tenni, de a légi járművekkel mégjobban kell most ott vigyázni, mint bármikor máshol.
Zavar a légtérben a Kékszalagon
A vitorlásverseny szervezői nekünk is megerősítették, hogy ők egyáltalán nem rendelkeznek eseti légtér engedéllyel. Nem is kértek ilyet soha, hogy a vizi eseményekhez hasonlóan ők szabályozzák a rendezvény felett a levegőben zajó eseményeket is. Ugyanakkor a fentiekből látszik, hogy szabályozni mégis akarnák a repkedést.
Viszont a Balaton feletti légtér jelentős részét a 1111/1/2018számú engedéllyel valaki lefoglalta magának. Előbb a 444 írta meg, ami téma volt már egy ideje a drónos közösségben. A légtér igénylője megpróbált üzletet csinálni a helyzetből. Sőt egyesek szerint egyenesen megzsarolta a szervezőket, hogy nem készülhetnek a versenyről légifotók, ha nem fizetnek neki az általa igényelt légtér használatáért.
Később a neve elhallgatását kérő személy jelentkezett a 444-nél, hogy egy másik nézőpontból is bemutassa a helyzetet. Az újabb cikk után haszonleső helyett sokan inkább a drónosok Robin Hoodjaként tekintettek rá, amiért felhívta a média és így a közvélemény figyelmét is a működésképtelen magyar szabályozásra. Hogy mi az igazság a története mögött éppúgy nem tudjuk, mint azt, hogy a megnövekedett figyelem vajon ártani vagy használni fog akár a drónos közösségnek, akár a készülő új drónszabályozás alakulásának.
Elmondása szerint a versenyen induló barátait akarta volna eredeitleg drónnal megörökíteni és csak ezért foglalta le az egész Balaton légterét. Aztán, amikor egyre többen megkeresték, hogy számukra is tegye lehetővé a repülést akkor jött az ötlete, hogy megkeresse a szervezőket és felkínálja nekik, bizonyos összegért szívesen koordinálja a légtérben mások repüléseit.
Viszont később azt mondja, hogy letesz a légtér használatáról és mások repüléseinek koordinálásáról. Azt állítja, nem csak azért adta fel, mert nem tudott nagy üzletet csinálni a légtér engedélyből. Állítása szerint koordinálhatatlan és veszélyes is lenne a sok féle repülő eszköz tervezett használata, így inkább kihátrál az egészből. Feleni meg neki kéne mindezekért, mivel ové a légtér. Ezért döntött úgy, hogy lemond a neki engedélyezett eseti légtérről. Csakhogy erre nincs törvényes lehetősége, mint azt idő közben az Index is megírta.
Ugyanakkor, mint azt az Index egy újabb cikkében szintén megírta, idő közben a hatóság törölte a légteret, mert az átlapolt más légterekkel. Már csak az a kérdés marad megválaszolatlan, hogy vajon miért jelölt ki a hatóság szabálytalan módon egy más légterekkel átlapoló eseti légteret. Pláne ilyen kezelhetetlenül nagy kiterjedésűt, ami szinte az egész Balatonra kiterjedt. Ezzel ráadásul többeket megkárosítva. Minden esetre a légtér törlésével nem oldódott meg semmi. Attól, hogy egy valaki nem foglalja le a teljes légteret, még nem lesznek új légterek a helyén. A korábban elutasított kérelmeket a hatóság nem bírálja felül, így repülni továbbra sem tud legálisan, akinek eddig nem volt engedélye. Most viszont mindenki sokkal jobban fog majd figyelni a drónokra és mindenki tudni fogja, hogyha valaki engedély nélkül repül. Ez pedig akár birságot is vonhat maga után.
Kíváncsian várjuk, hogyan alakul az idei Kékszalag ezek után...
Képek forrása: H. Szabó Sándor / Légirendészet, legter.hu
--
Tetszett? Kövess minket!