Minden fontos szakmai anyag egy helyen a drónokról

Drón Info

Fél évvel elhalasztották az új dróntörvény bevezetését

a koronavírus járvány miatt az EU kitolta a bevezetés határidejét

2020. június 05. - dróninfo

lasma-artmane-j03ku597pfa-unsplash.jpgÚgy volt, hogy július 1-től lép életbe az új magyar dróntörvény, ezért a magyar hatóságok addig nem akartak átmeneti szabályozást bevezetni. A határidőt az EU most kitolta, így december 31-ra változott. Újabb fél évvel tovább maradhat a jelenlegi nehézkes magyar drónszabályozás.

Ma jelent meg az EU Bizottság tegnapi rendelete, melyben a koronavírus járványra tekintettel fél évvel elhalasztják az egységes Európai drónszabályozás kötelező bevezetésének határidejét. Ez azt jelenti, hogy július 1 helyett december 31-től kell kötelezően bevezetni az EU által meghozott egységes szabályozást.

A halasztás aligha örömhír bármelyik drónpilótának. Azokat különösen kellemetlenül érinti, akik a július 1-re várt új szabályozás reményében nem kezdték el az eddigi eljárás szerint lefoglalni a júliusi élgtereiket. Mivel a várt változás mégis elmarad, július első napjaira már nem lesz könnyű engedélyt szerezniük, főleg amennyiben a hatóságnak nem sikerül tartania a 30 napos határidőt, hogy időben megadják az engedélyt. Reméljük, hogy emiatt nem fognak megszaporodni a drón birságok.

A hírről a Legter.hu számolt be Facebook oldalán:

"A Légtér.hu mai Légtér képzésén a részt vevők első kézből értesülhettek arról, hogy az EU-s drónszabályozás bevezetése fél évvel későbbre tolódik. Ennek megfelelően tehát azokat a szabályokat, amelyeket 2020 július 1-től kellett volna alkalmazni, csak 2020 december 31-től kell bevezetni.
Az EU rendelet megtekinthető az Európai Unió Hivatalos Lapjában"

Az utóbbi időben nem sok hír volt róla, hogyan áll a magyar szabályozás bevezetése. Vélhetően még, ha jogilag volna is lehetőség rá, hogy az EU kitolt határideje előtt bevezesse Magyarország az új szabályozást, a jogalkotók aligha fognak kapkodni a változtatással - ahogy eddig sem siették el. Korábban már pletykáltak átmeneti drónszabályozásról és akkor a minisztérium kategorikusan kijelentette, hogy nem akarnak átmeneti szabályozást, vagy előbb bevezeti az EU konform szabályozást, hanem megvárják az EU határidejét. Közben a világ legtöbb országában már jó ideje sokkal korszerűbb szabályozás szerint repkednek a drónok, mint nálunk.

eu-dronszabalyozas-elhalasztva.jpgA rendelet szövege:

A BIZOTTSÁG (EU) 2020/746 VÉGREHAJTÁSI RENDELETE (2020. június 4.)

az (EU) 2019/947 végrehajtási rendeletnek egyes intézkedései alkalmazása kezdőnapjának a Covid19- világjárvány miatti elhalasztása tekintetében történő módosításáról

(EGT-vonatkozású szöveg)
AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,
tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,

tekintettel a polgári légi közlekedés területén alkalmazandó közös szabályokról és az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének létrehozásáról és a 2111/2005/EK, az 1008/2008/EK, a 996/2010/EU, a 376/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 2014/30/EU és a 2014/53/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint az 552/2004/EK és a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 3922/91/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. július 4-i (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendeletre (1) és különösen annak 57. cikkére,

mivel:

(1)  A Covid19-világjárvány megfékezése érdekében bevezetett intézkedések súlyosan akadályozzák a tagállamokat és a légiközlekedési ágazatot abban, hogy felkészüljenek a légi közlekedés biztonsága terén a közelmúltban elfogadott végrehajtási rendeletek alkalmazására.
(2)  A kijárási korlátozások, a munkavállalók változó munkakörülményei és rendelkezésre állása, valamint a Covid19- világjárvány valamennyi érdekelt félre gyakorolt jelentős negatív következményeinek kezeléséhez szükséges többletmunka hátráltatja az említett végrehajtási rendeletek alkalmazásának előkészítését.
(3)  A Covid19-világjárvány következtében az (EU) 2019/947 bizottsági végrehajtási rendelet (2) megfelelő és időben történő végrehajtásához szükséges különböző feladatok – különösen a digitális és interoperábilis nyilvántartási rendszerek létrehozása, valamint a nemzeti jog alapján kiadott engedélyek, nyilatkozatok és tanúsítványok kiigazítása – elkerülhetetlen késedelemmel kerülnek elvégzésre.
(4)  A szabványosítási folyamat, valamint az ágazat és a szabványügyi testületek által irányított egyéb kapcsolódó tevékenységek, például a vizsgálati módszerek előkészítése vagy a műszaki jellemzők – többek között a távoli azonosítás – tesztelése késedelmet szenvedett. Ez értelemszerűen negatív hatással lesz a gyártók azon képességére, hogy az (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet(3) szerinti új szabványosított követelményeknek megfelelő, pilóta nélküli légijármű-rendszereket (a továbbiakban: UAS-ek) hozzanak forgalomba.
(5)  Ezért minden UAS-típus számára lehetővé kell tenni, hogy további 6 hónapig a meglévő feltételek mellett üzemelhessen. Ezért az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet alkalmazásának kezdőnapjait megfelelően el kell halasztani ahhoz, hogy az UAS-ek üzembentartói további 6 hónapig használhassák az (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendeletnek nem megfelelő UAS-eket.
(6)  Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége megerősítette a Bizottság felé, hogy a (3) preambulumbekezdésben említett rendelkezések alkalmazását anélkül is el lehet halasztani, hogy az káros hatást gyakorolna a légi közlekedés biztonságára, mivel a halasztás csak rövid időre fog szólni, és a légi forgalom a Covid19-világjárványból való kilábalás során várhatóan lassan fog újraindulni, ami alacsonyabb kockázatot eredményez, a nemzeti jog pedig továbbra is alkalmazandó lesz azokban a tagállamokban, ahol az UAS-ek üzemeltetése engedélyezett.
(7)  Ahhoz, hogy a Covid19-világjárvány során azonnali segítséget lehessen nyújtani a nemzeti hatóságoknak és valamennyi érdekelt félnek, és lehetővé lehessen tenni számukra, hogy az érintett rendelkezések elhalasztott alkalmazására való felkészülés érdekében kiigazítsák terveiket, e rendeletnek az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon hatályba kell lépnie.
(8)  Az e rendeletben előírt intézkedések összhangban állnak az (EU) 2018/1139 rendelet 127. cikkével létrehozott bizottság véleményével,

ELFOGADTA EZT A RENDELETET:

1. cikk

Az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet a következőképpen módosul:

A20.cikkbena„2022.július1.”szövegrészhelyébe„2023.január1.”lép.
A21.cikkakövetkezőképpenmódosul:

a) az(1)bekezdésbena„2021.július1-ig”szövegrészhelyébe„2022.január1-ig”lép; b) a(2)bekezdésbena„2021.július1-ig”szövegrészhelyébe„2022.január1-ig”lép; c) a(3)bekezdésbena„2022.július1-ig”szövegrészhelyébe„2023.január1-ig”lép.
A22.cikkbena„kétéves”szövegrészhelyébe„30hónapos”lép.
A23.cikkakövetkezőképpenmódosul:

a)  az(1)bekezdésmásodikalbekezdésehelyébeakövetkezőszöveglép: „E rendeletet 2020. december 31-től kell alkalmazni.”;
b)  az(5)bekezdéshelyébeakövetkezőszöveglép:
„(5) A 15. cikk (3) bekezdését 2022. január 1-jétől kell alkalmazni.”

2. cikk
Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon lép hatályba.

Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.

Kelt Brüsszelben, 2020. június 4-én.

Fotó: Lāsma Artmane/Unsplash

--

Tetszett? Kövess minket!

A bejegyzés trackback címe:

https://droninfo.blog.hu/api/trackback/id/tr8015742944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.