Minden fontos szakmai anyag egy helyen a drónokról

Drón Info

Drón Info

Tömeg felett nem szabad drónozni!

nem csak tilos, hanem veszélyes is

2018. április 17. - dróninfo

crowd-fromabove-photobennyjackson-unsplash.jpgA hétvégi tüntetésről készült felvételek is jól mutatják, hogy  erről a kérdésről nagyon fontos írnunk. Egyre több embernek van drónja és egyre többen érzik magukat nagyon biztos kezű pilótának. Csakhogy ezzel másokat veszélyeztetnek. Ne repüljetek tömeg felett!

Több ezres tömegben egy drón szinte teljesen biztosan eltalál valakit, ha bármi miatt leesik. Pláne, ha többszáz méter magasból zuhan le a drónod, akkor még a kis súly ellenére is igen komoly sérüléseket okozhat. Egy nagyobb drón károkozásáról nem is beszélve.
Nem véletlen, hogy a nemzetközi drón szabályozásban nem példátlan olyan megoldás sem, ahol a becsapódási energia alapján szabályozzák, hogy milyen magasra lehet egy drónnal felrepülni. Minél kisebb és könnyebb a drónod, annál magasabbra repülhetsz, hogy beleférj a szabályozásba, ami azt írja elő, mekkora erőhatásnál nagyobbat nem okozhat a drónod, ha esetleg leesik. 

Ahogy a repülősök szeretnek viccelődni vele:

A levegőben még nem maradt fent semmi. Egyszer minden lejön valahogyan...

Függetlenül attól, hogy be akarod-e tartani a Magyarország igencsak nehézkes szabályozást, vagy bevállalod a szabálytalan repülést, vannak dolgok, amiket nem szabad megtenni. Mindenkinek fontos tisztában lennie vele, hogy tömeg fölött nem szabad repkedni. Nem azért, mert a törvény tiltja. Nem azért, mert csúnyán néznek majd rád, vagy esetleg megbüntethetnek. Azért nem szabad, mert egy ilyen nagy tömegben súlyos következményei lehetnek egy balesetnek.
A drónok egyre olcsóbbak, így ma már szinte bárki vehet magának drónt. Viszont a karácsonyra vett drónodat nem a NASA technikusai szerelték össze és nem is ők tartják karban két repülés között. A tömeggyártott műszaki cikkeknél bármi meghibásodhat egyik pillanatról a másikra. És ez bizony elő is szokott fordulni. Nem sűrűn, nem sok géppel és általában nem okoznak bajt, így nem is sérül meg senki. Nagyon nem mindegy viszont, hogy hol törétnik!
Amíg csak egy réten, vagy egy folyó felett hibásodik meg, addig csak a géped veszik oda. Rosszul esik, drága lecke, de lehet helyette másikat venni. Ha van olyan szerencséd, hogy a befagyott Balatonra zuhanjon, akkor egy másik drónnal akár még kimenteni is sikerülhet, hogy olcsóbban megúszd. Ha vízbe esik, akkor esetleg búvárokkal kihozathatod. 

Ha viszont egy tömegbe zúg a géped, akkor szinte biztos, hogy valakit eltalál. Még ha nem is a fejére esik valakinek, akkor is nagyon súlyos személyi sérüléseket okozhat. Ha a becsapódást a tömeg másik részén félreértik, akkor akár pánik is kitörhet és a megilyedt, menekülni próbáló tömeg akár mégtöbb súlyos baleseteket is okozhat egymásnak.

Arról meg már nem is beszélve, hogy a drónozás amúgy sem egyöntetűen pozitív megítélésének mennyit árthatna egy ilyen baleset. Gondolj bele, hogy már most is mennyire szigorú és nehezen betartható a magyar szabályozás a külföldiekhez képest. Milyen visszhangja szokott lenni sok drónozást és légiközlekedést érintő hírnek. Különösen a balesetekről szóló hírekenek. Egy ilyen baleset minden más drónosra is súlyos következményekkel járhat. Tényleg megér ilyen kockázatot egy pár (jobb esetben jól sikerült) felvétel?

Sok néző örült a szombati tüntetésről készült drón felvételeknek. Akadt olyan is, aki gratulált Kádár Bencének, hogy "Legalább te meg merted tenni, amit a média nem". Csakhogy túl azon, hogy a légtérzárlat idején repüléssel Bence szabálysértést követett el, a tömeg felett többször átrepülve veszélyeztette is az alatta tüntetőket. Az azóta a videókkal együtt eltűnt kommentek közt megjelentek azért olyan megfontoltabb vélemények is, hogy "én is ott voltam lent a barátaimmal, bármelyikünknek a fejére is eshetett volna a gép, ez komoly felelőtlenség volt tőled". Nem tudjuk, hogy az ilyen kritikus vélemények, tényleges hatósági retorzió, vagy csak annak veszélye miatt törölte a fiatalember a videóit. Minden esetre szerencsére nem történt baleset a hétvégén.

Mivel március 15-én is készültek tömegfelvételek, magától adódik a két esetet párhuzamba állítása. A két tömegről egyformán légtérzár idején készült felvételek közt nem csak az különbség, hogy az egyik a kormány(párt?) megrendelésére készült, míg a másik csak egy magán Facebook profilon és néhány arra hivatkozó hírportálon jelent meg. Az is nagyon fontos különbség a két felvétel között, hogy a két drón igencsak máshogyan közelítette és mutatta be a tömeget. Bár arról semmit sem tudunk, milyen engedélyekkel repülhettek a légtérzár idején, a miniszterelnöknek dolgozó stáb nagyon ügyelt rá, hogy még véletlenül se repüljön be a tömeg fölé. Inspire drónjuk mindig a tömeg széle felőli oldalról, a tömeg határain kívülről filmezett, jobbára a házak felett, a Parlament Duna felőli oldalán maradt és lényegesen alacsonyabban is maradt. A felvételeken a tömeg így is ugyanolyan szemléletes, viszont ha  bármi meghibásodás történik, és a drón netán leesett volna, akkor sem a tömegbe csapódott volna. Még, ha épp álltak is volna alatta, akkor is jóval kisebb eséllyel találhatott volna el valakit.
Ezzel szemben Bence elég magasan repült, a felvételek tanulsága szerint többször is átrepül a tömegben álló emberek felett és ha közben bármi történt volna, akkor az csúnyán végződött volna. Szerencsére nem történt baj, de figyeljünk oda, hogy ne is történjen!

Szóval inkább ne repkedj tömeg felett - pláne légtér zárlat idején ne!

Fotó: Benny Jackson on Unsplash

--

Tetszett? Kövess minket!

A bejegyzés trackback címe:

https://droninfo.blog.hu/api/trackback/id/tr7313838990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.04.18. 08:33:04

Nagyrészt egyetértek, de azért pár dolog nem ilyen egyszerű.

Szerintem sem volt jó ötlet a tömeg feletti drón, de a szabályozás, teljes légtérzár ebből a szempontból csak rontja a helyzetet. Ha a szervezők kapnak drónozásra engedélyt, akkor március 15-höz hasonlóan lett volna lehetőségük elővigyázatosabban filmezni vele. Ha tilos, akkor a drónozó célja az, hogy elkerülje a büntetést, ezért magasabban kell szállnia, és kevésbé tudja elkerülni azt is, hogy a tömeg felett legyen a drónja.

Masrészt rengeteg tömegrendezvényen, így pl. a vasárnapi félmaraton rajtjában is van hivatalos drónozás, és mivel még ha drága drónról is van szó, akkor is ugyanúgy benne van a meghibásodás lehetősége, mert az is csak egy tömegtermék. Ennek ellenére az említett félmaratonon is a tömeg felett ment végig a drón. Sőt, céges rendezvényen is találkoztam ilyennel. Gondolom ilyenkor a papirok rendben vannak, csak épp azt felejtjük el, hogy nem a papírok védenek meg a balesettől.

Etniez 2018.04.18. 12:27:23

Egyetértek a poszttal, én sem viszem emberek fölé.

Pepibubó 2018.04.18. 14:49:09

"Jó ötlet-e tüntetés felett drónfotózni?
A hétvégi tüntetésről látványos drónfotók készültek, pedig ez veszélyes játék!"
Ez olvasható a "nem kormánypárti", immár a kádárdiktatúrával megegyezően illegitim - mert országos választási csalást megszervező - hatalmat védő Index címoldalán.
Mert az több mint érdekes, hogy ez a megható "gondosság", ez a tömeget féltő aggodalom nem a közpénzből fizetett bértüntetők hetvenezres birkamenete idején jutott újságíró nertársék eszébe. Tényleg, milyen "véletlen, hogy most, amikor a drónos felvételnek hála nem lehet tízezresnek hazudni egy 150-200 ezres kormányellenes tüntetést, akkor elkezdenek uszítani a drónvideók ellen. Bravó! Remélem, a fiatalabb generációnak lesz annyi esze, hogy nem hagyja meg a maffia prédájának a hazánkat, a saját jövőjét, életét!

2018.04.18. 15:41:25

A Sziget fesztivál felett is szoktak drónozni, ha nekik lehet, másnak is!

BéLóg 2018.04.18. 16:09:49

Hát tényleg szar dolog a drónozás, MERT kiderül hogy a "mivagyunkatöbbbség" egy jelentéktelen kisebbség. Ebből a szempontból jól érthető a cikk.

CoolKoon 2018.04.19. 07:24:37

@Pepibubó: Te komplett idióta vagy. Szerintem inkább a dilidokidat etead az agyament teóriáiddal, több értelme lenne (egyszer talán még sikerül is kikezelnie őket). Remélem, a spájzba is be szoktál nézni, hogy nincs-e ott egy fizetett ügynök véletlenül...

CoolKoon 2018.04.19. 07:27:57

@diszkriminans: Igen, a tiltás a legritkábban szokott megoldás lenni bármire, de hát akik erről döntenek, azok máshoz (mint tiltó szabályok kiötléséhez) nem is igazán értenek. Ezért is néz ki a szabályozás úgy, ahogy, és ezért tojik rá mindenki.
És szerintem attól, hogy más tömegrendezvényeken/céges bulikban is volt drón, még nem biztos, hogy törvényileg rendben volt a dolog, sőt!

CoolKoon 2018.04.19. 07:29:06

@Dr. Trejo: Hát igen, a precedens ugye. Bár a kontinentális jog a fogalmat nem ismeri, az emberek fejében attól még ott van...

CoolKoon 2018.04.19. 07:30:20

@BéLóg: Látom, nem olvastad a blogposztot. Funkcionális analfabétaként nehéz is lenne, való igaz..

White Mage 2018.04.24. 22:58:17

Az egész cikk vicc.
Persze, irányítsuk a drónozóra a figyelmet, hogy milyen veszélyesen repkedett, bár nem történt baleset, ez nem magyarázat arra, miért szedették le az összes általa készített felvételt.
Persze ha eleget fizetsz, amiből a tömeg egy fillért sem kap, és persze a balesettől sem véd meg,már repkedhetsz felettük akár helikopterrel is, 1-2km-ről lezuhanva tuti nem tesz kárt senkiben, mert elég a légkörben vagy mi?
Függetlenül attól kik ülnek épp a minisztériumban, maga az intézmény úgy korrupt ahogy van, és önző módon a maga malmára hajtaná a vizet.

Lehet kiabálni a drónok veszélyességéről, de egy 3-400grammos szerkezet nem veszélyesebb mint egy bunyós ökle, vagy a focilabda esetleg íjászat. jó hogy nem kell a kosárlabdára is légtérhasználati engedély 1 hónapos átfutási idővel amit magánemnerektől 95%-ban meg is tagadnak, és nézzük csak a statistzikákat, miből van több? sportbalesetből vagy drónbalesetből? Önmagukhoz viszonyítva valószínőleg egy szinten vannak, csak a magyarok akarnak mindent túlszabályozni és korruptálni.
Az ÉLET is elég veszélyes, ha a drón a fejedre esik, ritkán kerülsz életveszélybe, a legtöbb sérülés 8 napon belül gyógyul (tudom, koccantam már 300grammos drónnal, végigkaristolt oszt cső), de ha elcsap egy autó, amennyi fakezű barom száguldozik drága kocsikban, vagy indul el a busz, úgy hogy az utas fél lába még a lépcsőn van, ezekre kéne jobban odafigyelni, sokkal nagyobb kárt okoztak az elmúlt 5 évben, mint a drónok amik tömeg fölöt repkedtek. A személyiségi jogra valóban nagyobb veszélyt jelentenek, de balesetileg nem rosszabbak mint bármely más, a fentiek közül, vagy egyéb elterjedtebb dolgok (akár a konyhabaleset, mikor megvágod az ujjad mert figyelmetlen vagy...)

dróninfo 2018.04.25. 15:43:40

@White Mage: A jelenlegi magyar szabályozás nekünk sem tetszik, sőt nem sok olyat ismerünk, aki elégdett vele. Szerintünk is túlszabályozott és sokszor betarthatatlan.
Viszont a hatályos törvények ismerete mindenkinek érdeke, a büntetés alól pedig sem az egyet nem értés, sem a nem ismerete nem mentesít senkit.
Mi nem szorgalmazzunk büntetést. A felelősségteljes önmérsékletet, körültekintő és másokat nem veszélyeztető drónhasználatot viszont igen. Ezekkel kerülhetők el az olyan balesetek, amik miatt még súlyosabb és még élhetetlenebb szigorítások jöhetnek majd!

Nem mi irányítottuk a srácra a figyelemet, hanem az általa nyilvánosan közzétett felvétel, amit a legforgalmasabb híroldalak cikkei miatt láttak több tízezren (valószínűleg a különféle hatóságok is), mielőtt még törölte volna a felvételeket.
Nem tudjuk, hogy miért törölte a videókat, de valószínűleg pontosan azért, mert rájött, hogy mekkora hülyeséget csinált egyrészt a repüléssel, másrészt a videók megosztásával és főleg, hogy mindezt a saját nevével tette. Mielőtt még nagy nyom eltakarításba kedzett, kint volt a Facebookon a profil képe. Az alapján aligha lehetett idősebb 16 évesnél. Az is lehet, hogy a szülei töröltették vele, ami persze semmin nem változtat, mivel az összes hírportálon kint van a neve.

Egy 3-400 grammos drón valóban nem okoz súlyos sérülést, ha kis sebességgel neked repül. Viszont egyrészt ez jóval nagyobb drón is lehetett, másrsézt még egy kis drón is jóval nagyobbat ütt, ha leesik 100-200 méteres magasságból, ahonnan a felvételek készültek. Az pedig megjósolhatatlan, hogy egy többezres tömeg hogyan reagál rá és milyen pánik helyzetet teremt, ha egyszer csak becsapódik közéjük valami.
Az emberek, különösen a nagy tömeg feletti repülést nem csak a magyar szabályok, hanem a világ legtöbb országának drón szabályozása tiltja, vagy a többinél sokkal szigorúbban szabályozott technikai, engedélyezési, biztosítási és egyéb feltételekhez köti. Mindezt okkal!
süti beállítások módosítása