Már egy hete él az új magyar dróntörvény és még mindig nem lehet azt betartva, szabályosan repülni Magyarországon. Sőt azt sem tudni, mikortól várható bármi előrelépés ezügyben.
Ez itt most nem az az ismertető, amit a szabályos drón használatról szerettünk volna közzétenni. Remélhetőleg hamarosan azzal is jelentkezhetünk majd. Régóta várjuk már, hogy végre beszámolhassunk az ígéretek szerint minden eddiginél modernebb és felhasználóbarátabb magyar drónszabályozásról. A törvényt a sajtó és a szakmai szervezetek is hevesen kritizálják, amivel mi is szeretnénk majd foglalkozni. Sokkal fontosabbnak tartjuk viszont az elvi vitánál, hogy érdemi információval szolgáljunk róla, hogyan lehet Magyarországon szabályosan repülni. Erre azonban úgy fest, most még kevésbé van mód, mint a korábbi nehézkes szabályozás szerint. Sőt azt sem lehet tudni, hogy mikortól lesz majd rá bármi érdemi lehetőség. Idő közben az Innovációs és Technológiai Minisztérium is elismerte, hogy a jelenlegi rendszer működésképtelen, de azt nem tudták megmondani, hogy mikor várható érdei előrelépés. Túlzás nélkül állítható, hogy a demokratikus Magyarországon sokkal nehezebb drónnal repülni, mint a diktatórikus Kínában.
A Parlament év végén megszavazta, január 1-el életbe lépett az új magyar dróntörvény. Ma már csak ennek betartásával lehetne repülni. Sőt egy sor szabálysértési tétel is bekerült a törvénybe, így az eddigeknél súlyosabban birságolhatnak is a szabálytalan drón használatért. Épp csak a betartását lehetővé tevő regisztrációs, adminisztrációs, képzési és egyéb intézményrendszer nem áll még rendelkezésre. Így ma már nem csak annyira nehézkes drónnal repülni, mint eddig volt, de tulajdonképpen lehetetlenné vált a drónok szabályos használata. Mindenkit illegalitásra kényszerítenek és egyelőre még azt sem tudjuk, hogy mennyire fognak büntetni a betarthatatlan szabályozás be nem tartásáért.
Próbáltunk utánajárni, de az illetékes szervektől eddig semmilyen választ nem kaptunk arra, hogyan is lehet ma betartani a szabályokat. Sok más szakértőhöz hasonlóan igyekeztünk értelmezni a törvényt és a közzétett információkat, de ezekkel a hiányzó alapvető elemek miatt nem mentünk sokra. Amíg az állam nem teremti meg a törvény által megkövetelt feltételek teljesíthetőségét, addig nincs olyan szakértő, aki bármi okosat tudna mondani, legfeljebb találgatni lehet - és persze kritizálni a törvényt, a rendszert és azok hiányosságait.
Leginkább lehetetlennek tűnik a szabályok betartása. Ez pedig minden eddiginél inkább illegális drónozásra kényszeríti még azokat is, akik szeretnének megfelelni a szabályozásnak. Annak a szabályozásnak, amit az egyébként szabálykövető drónos szakma is hevesen kritizál eltúlzott, szükségtelen és aránytalan korlátozásai miatt.
Január 1-től kötelező volna az új törvény szerint használni és minden drónt regisztrálni a központi nyilvántartásba - ami nem elérhető. Vizsgát kellene tenni - csak erre nincs még lehetőség. Felszállás előtt regisztrálni kellene a repülést a Hungarocontrol MyDroneSpace appjába - ami elérhető és működik is, de a többi feltétel nélkül csak illegális repüléseket lehetne regisztálni benne, vagyis lényegében csak feljelentést tehetünk magunk ellen, amiért lehet, hogy azonnal büntetni is fognak. Az intézményrendszer megteremtéséig türelmi időről nincs tudomásunk, az illetékes szervektől semmilyen tájékoztatást nem sikerült szereznünk.
Lakott területen továbbra sem lesz elég az alkalmazás használata. Megmarad a korábbi szabályozásból már ismert eseti légtér engedélyek rendszere. Továbbra is legalább 30 nappal előre kell légteret igényelni, viszont már csak legfeljebb 7 napra lehet igényelni. Akinek hosszabb időre van szüksége légtérre, az hetente külön igényléssel és újabb díjak egfizetésével kaphat hosszabb időre eseti légteret.
Viszont mivel az új törvény megköveteli a drónpilóta vizsgát és a drón regisztrációját is, így az is bizonytalan, hogy vajon az új törvény életbelépése óta lehet-e még továbbra is vizsga és regisztráció nélkül eseti légteret kapni, vagy a vizsgarendszer hiányosságai még az eddig (viszonylag) működő intézményt is teljesen ellehetetlenítik. Az sem kizárt persze, hogy az eseti légteret megadják pilótavizsga és meg is büntetik, aki az intézményrendszer hiányosságai miatt ezek hiányában használja a jogszerűen megkapott légteret.
Az új dróntörvény célja az lett volna, hogy EU szinten egységes keretszabályok szerint, minél kényelmesebben és egyszerűbben lehessen repülni Magyarországon is, mint annyi más országban. Mindezt úgy, hogy a légiközlekedés többi szereplője is biztonságban legyen. Ehelyett az új magyar szabályozás eleve sokkal bonyolultabb lett a legtöbb EU ország és a világ számos más országáénál is. Jelenlegi fromájában pedig teljességgel betarthatatlan.
A jelen állapot olyan, mintha az autó használathoz szükséges jogosítványt sehol sem lehetne megszerezni, mert még nem létezik a törvény, ami szabályozza a KRESZ tanfolyamok és jogosítvány szerzés rendszerét, az autók nyilvántartásának működését. A drónoknál jelenleg pont ez a helyzet.
Várjuk, hogy az illetékesek eloszlassák a jelenlegi ködöt és igyekszünk beszámolni a fejleményekről.
Frissítés: Idő közben azt is megírtuk, hogy egyre több magyar dróntulajdonos külföldi online vizsgákat tesz le, hogy ezzel közelebb kerülhessen hozzá, hogy meg tudjon felelni a magyar törvény feltételeinek és ne birságolják őket. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium pedig elismerte a rendszer működésképtelenségét, de nem tudják, hogy mikor várható érdemi változás.
Nektek mi a véleményetek az aktuális drón helyzetről?
Borítókép: Unsplas Hugo Jehanne és Goh Rhy Yan
--
Tetszett? Kövess minket!