Minden fontos szakmai anyag egy helyen a drónokról

Drón Info

Franciaországban drón jeladókat vezetnének be

fény és rádió jelet is sugároznia kéne a nagyobb drónoknak a jövőben

2018. május 25. - dróninfo

dji-mavicpro-lights-photochuttersnap-unsplash.jpgA francia kormány új tervezete szerint minden nagyobb drónt erős fény- és rádió jeladóval kellene ellátni. Repülési szakemberek szerint viszont ez nem biztos, hogy jó megoldás. Annyi biztos, hogy az eddig is igen megosztott nemzetközi drón szabályozás további eltérő elvárásokkal bővülhet és azt sem tudni, hogyan hat majd a készülő EU szabályozásra. A jelenlegi magyar engedélyezési procedúránál viszont akár még ez is jobb lehetne.

A brit The Register írt róla, hogy a francia kormány benyújtott egy törvénytervezetet, ami kötelezne minden 800 gramm feletti drón használóját, hogy világító és rádió jeleket kibocsátó jeladót helyezzenek el a gépeiken.

A jelzőfénynek 150 méter távolságból is láthatónak kell lennie a színe pedig nem egyezhet az embereket szállító gépeken használt színekkel, vagyis nem lehet fehér, piros és zöld. Ez főleg azért lehet különösen érdekes, mert a ma forgalomban levő drónok többsége zöld és piros fényeket használ helyzetük és műszaki állapotuk (például GPS vétel és a távvezérlővel való rádió kapcsolatuk) jelzésére. Azt is kikötnék, hogy az UAV (pilóta nélküli repülő) vizuális jelzésére szolgáló fényjelnek az U betű Morse kódját (két rövid, egy hosszú) kell ismételnie.

A tervezet szerint a rádió jeladás 2.4GHz Wi-Fi 802.11n technológiával működne és a sugárzott jelnek tartalmaznia kellene az alábbi adatokat:

  • a drón gyártójának kódja
  • a drón egyedi gyári száma
  • a drón szélességi és hosszúsági koordinátái
  • a drón repülési magassága
  • a drón sebessége
  • a drón haladási iránya
  • a felszállás szélességi és hosszúsági koordinátái
  • a mindezen adatokhoz tartozó időpontok

A gyártó azonosító a francia kormány által meghatározott hárombetűs kód lenne, az adatokat pedig legfeljebb 3 másodpercenként frissítve kellene a drónnak sugároznia. Ugyanakkor a tervezet szerint az együtt repülő drón rajoknak elegendő lesz egyetlen jeladó. Nem kell viszont jeladót szerelni a zárt térben, vagy fedett helyen használt drónokra és azokra sem, amelyek tömege nem éri el a 800 grammot.

A Drone DJ oldal ír róla, hogy a súlyuk miatt a DJI kisebb drónjaira nem vonatkozik majd ez a szabályozás. Ez azt jelentené, hogy a DJI négy kisebb drónjára (Tello, Spark, Mavic Air és Mavic Pro) nem vonatkozna az új követelmény. A nagyobbakra (Phantomok, Inspire, Matrice és minden ennél nagyobb drón) viszont már igen. Arról is írnak, hogy milyen büntetés járna majd a jelző berendezés nélkül repkedő nagyobb drónok tulajdonosaira. A tervezet szerint €750 büntetés jár majd a szükséges jelző berendezés hiányáért és €1500 büntetés jár, ha nem a drónnak megfelelő jelet sugároz egy jeladó, ami ismétlődő szabálysértés esetén akár €3500-ra is növekedhet.

A cikkek szerint ha elfogadják a javaslatot, akkor már idén július elsejétől életbe léphet a törvény, de büntetni csak jövő január 1-től fognak érte, hogy a drón gyártóknak és felhasználóknak legyen fél éve felkészülni.

A Drone DJ cikke felveti, hogy ez a szabályozás csak Franciaországban lesz majd érvényes, ha törvény erőre emelkedik. Azt is kihangsúlyozza, hogy mind a világ összes országába értékesítő gyártók, mind a drónjukkal utazó felhasználók érdeke egységes szabályozás lenne. Hiszen mindenkit csak összezavar és nehezíti a dolgát, hogy minden országban más szabályozásnak kell megfelelni - főleg ha azok a szabályok nem csak adminisztratív jellegűek és magát a repülést érintik, hanem a gépek kialakítását, működését is, mint ez a francia javaslat.
A Drone DJ azt is felveti, hogy az ilyen technológiai követelmények hátrányosan hathatnak a drón fejlesztésekre. Hiszen egy újabb fény és rádió jeladó felszerelése befolyásolhatja a gépek formatervezését, kialakitását, üzemidejét, sőt akár a működésüket is.

A francia tervezet minden esetre érdekes és akár nemzetközi szinten is új irányt mutathat a drónok szabályozásának, bár még egyelőre az sem biztos, hogy a franciák bevezetik, nemhogy más országok is átvegyék. Különösen mivel az EU szervei pont egy Uniós szinten egységes szabályozás kidolgozásán ügyködnek - többek közt a magyar szabályozás megalkotói is ennek elkészültére várnak, hogy a jelenlegi nehézkes engedélyezés helyett végre megszülessen a modern magyar drón szabályozás.

Forrás: The Register, Drone DJ
Fotó: Photo by chuttersnap on Unsplash

--

Tetszett? Kövess minket!

A bejegyzés trackback címe:

https://droninfo.blog.hu/api/trackback/id/tr4413999916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.05.25. 12:01:09

Nincs még elég interferencia 2.4GHz-en... tombol a dilettantizmus :(

Ui: nincs drónom, csak egy beltéri helikopterem, szóval kívülállóként mondom ezt.

dróninfo 2018.05.25. 21:28:43

Szerencsére ez (egyelőre) csak egy javaslat, amiből ki tudja, hogy mi lesz majd.

2018.05.26. 00:05:16

@dróninfo: hát... lásd GDPR. Azt is hasonló "szakértelemmel" rendelkező egyedek találták ki :(
Épp az előbb jött egy értesítés a Samsungtól, hogy ennek köszönhetően törölték a samsungos regisztrációkat... (na jó, ez nagyon off)

szürkebarát 2018.05.28. 17:09:40

@hullajelölt88: azért amit mondasz inkább a Samsung hülyesége, mint a GDPR vagy az EU hibája. Amelyik cég akarta, az a 2 éves felkészülési idő alatt simán megoldotta, hogy pár kattintással elfogadd a feltételeket és ne legyen több gond. A Samsung vagy az EU piacot, vagy az egész Samsung accountot nem tartotta elég fontosnak, hogy foglalkozzon ezzel és ezért választották inkább a törlést.

különben pont a telefonok és közösségi oldalak esetében különösen fontos, hogy kik mire és hogyan használják az adatainkat, kinek és milyen célokra adják tovább őket.

2018.05.28. 18:14:55

@szürkebarát: azért ha végiggondolod ezt a GDPR témát, elég gázos az egész. Bárkit meg lehetne fogni vele. Kizárt, hogy 100%-ban teljesítsék, márcsak azért is, mert sok helyen vannak benne tudtommal gumiszabályok, amit mindenki úgy ért, ahogy neki tetszik.